Tarzan en Jane - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jessica Berkel - WaarBenJij.nu Tarzan en Jane - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jessica Berkel - WaarBenJij.nu

Tarzan en Jane

Door: tonenjessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

14 November 2010 | Laos, Luang Prabang

Lieve mensen tijd voor het volgende verhaal!!

Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties! Heel erg leuk voor ons om terug te lezen!

Cambodja
27-10 Na een busreis van 8 uur aangekomen in Kratie. In dit plaatsje hopen we een glimp op te vangen van de zeldzame rivier dolfijnen! Momenteel leven er nog maar 70 van dit soort in de Mekong river dus een beetje geluk kan geen kwaad! Bij ons kon het geluk niet op;-) Rond 08.00u in de ochtend zijn wij vetrokken naar de rivier en ruim een kwartier later zagen wij de eerste dolfijnen al zwemmen. 5 min later waren het er rondom de boot al gauw zo'n 10 tot 15. Echt super gaaf. De boot waar alleen jesje en ik op zaten lag rustig te dobberen en naarmate de boot wat langer stil lag, kwamen de dolfijnen steeds dichter bij. Toen na driekwartier en de dolfijnen op zo'n 5 meter afstand waren en we de mooiste foto tot dusver hadden geknipt, hebben we onze "kapitein" geadviseerd om terug te gaan voordat ze in de boot gesprongen waren;-)

29-10 Vertrokken naar Sen Monorom voor de olifanten trekking! De eerste avond ondervonden dat het hier in de bergen heel erg koud kon worden. Winterkleren aan het drankje erbij!! De volgende ochtend startklaar! Tasje ingepakt inclusief slaapspullen! Aan het eind van de dag slapen we in een village direct naast de Jungle. 15 kilometer verder in een dorp op een olifant gestapt. Via het "trapje" over het hoofd van de olifant (sorry olifant;-) in een mandje. Ik vond het nu al doodeng maar volgens mijn schatje moest ik me niet zo aanstellen. Vroeg in de ochtend begon de tocht door de jungle! Het was echt ongelooflijk mooi! Kilometers ontgerepte natuur, het pad was moeilijk begaanbaar. Sommige stukken waren zo steil dat het ons verbaasde dat de olifant dit voor elkaar kreeg. Na een lunch gebaarde onze gids (hij sprak geen Engels dus we communiceerde met handen en voeten;-) dat Ton op het hoofd van de olifant moest gaan zitten, ik in het bakje en de gids liep ernaast. Ton voelde zich de man! Hij noemde zich tarzan en ik was zijn Jane. Uren later kwamen we aan in het dorp. Een van de jongens die ons diezelfde ochtend weg had gebracht voor de olifanten tocht was straal bezopen! Hij had het geweldige idee om ons weg te brengen naar onze slaapplaats. De slaapplaats bleek zijn huis te zijn! Dit leek ons geen goed plan, diezelfde jongen die in de ochtend zo goed Engels sprak brabbelde een taal die zelfs de dorpelingen niet begrepen. Jane werd een beetje gespannen, het begon donker te worden, waren nat van de regen, koude voeten
(backpackers dragen slippers;-) en in geen velden of wegen was een tuktuk te bekennen.... Maar Tarzan zou Tarzan niet zijn als hij als hij het roer niet in eigen handen nam. Gevolg; Tarzan bestuurde de scooter, Jane achterop en de dronkenlap liep ernaast haha. Aangekomen in het stulpje (Armste huisje wat we in heel Cambodja hebben gezien) zagen we de luizen springen en andere ongedierte springen. Het "huisje" bestond uit een aantal planken, zonder bed, tafel, stoelen etc. "Ons bed" bestond uit een vies dekentje zonder bed maar lekker slapen op de vloer. Het enige wat we daar aantroffen was een soort van zelf gemaakt kampvuurtje om op te koken. Jane warmde hier haar blauwe tenen op. Wat in de ochtend begon als een ideaal avontuur was in de avond verre van perfect. Tarzan en Jane kozen het hazenpad;-) We bedankten de dronkenlap voor zijn gastvrijheid en de mogelijkheid om te overnachten en zijn die nacht heerlijk in een luisloos bed gekropen! (Guesthouse) Goh wat een helden!

Daarna een ideale tussenstop in Stung Treng om te breken voor de lange trip.

We laten Cambodja achter ons! Wat hebben wij genoten van dit land! Lieve mensen, heerlijk eten en mooi landschap. De tijd is werkelijk voorbij gevlogen. Het weeshuis heeft een plaatsje in ons hart en hopen hier nog ooit terug te keren.
Nu zijn wij klaar voor het volgende land! Laos! Als dit half zo leuk is als Cambodja zijn wij tevreden maar onze verwachtingen zijn hoog!

LAOS
01-11 Don Det stond aangeven als een rock en roll eiland voor backpackers, dus wij dachten de place to be. Jammer dat alles om 22.30u was gesloten en zo ongeveer iedereen die we tegen kwamen een humeurtje had. Veel meer kunnen wij er eigenlijk dan ook niet over kwijt.

02-11 Vlug het volgende eiland; Don Khon. En dit is wel een aanradertje kunnen we jullie vertellen. De sfeer is onbeschrijfelijk! Alles easy en relaxed in een hangmatje boven de rivier, ja dit plekje bevalt ons wel. Hier hebben we ook super veel leuke mensen ontmoet en heerlijk geklets onder het genot van een hapje en een drankje (Met zo 'n 10 mensen in een vast ploegje elke dag samen aan het ontbijt, de lunch, en het avondmaal).

05-11 Vertrokken naar Pakse, een stadje verder naar het noorden. Grappig genoeg kwamen we in Pakse een aantal mensen tegen van het Don Kkon ploegje en besloten we de volgende dag een brommertje te huren om de watervallen te bekijken. Jammer dat we net een dag uitkozen met de gehele dag regen. Na de eerste waterval regende het te hard om verder te rijden. Gelukkig hadden wij (de mannen) nu de gelegenheid om een vuurtje te stoken in de jungle. Een uitdaging voor ons maar vooral voor Pepe uit Spanje! Zijn pretoogjes spraken boekdelen.

06-11 Op weg naar Sekong om de grootste waterval van zuid-oost Azie te gaan bekijken. Deze zou het water voor 120 meter laten vallen. Sekong (wat op de kaart een redelijke stip was) bleek een uitgestorven plek te zijn waar helemaal niets te beleven viel. Na 4 uur lopen zonder ook maar een tuktuk te hebben gezien zagen we EINDELIJK een guesthouse. In het guesthouse deelde ze ons mede dat de enorme waterval zover in de jungle verborgen zat dat niemand zich daar meer aan waagde. Conclusie; helemaal voor de kat zijn ... hierheen gekomen. Dus de volgende dag weer direct terug naar Pakse (dit was helaas de enigste mogelijkheid) en 's nachts de nachtbus naar Vientiane.

08-11 Aangekomen in Vientiane na een lange reis, dus toe aan een guesthouse! Helaas bleek daar een dag van te voren een festival zijn geweest. Twee keer balen, ten-eerste het festival gemist;-) Ten-tweede zaten de eerste 30 guesthousen vol!! Maar goed, wij als echte doorzetters niet te stoppen natuurlijk ;-) Na veel bloed, zweet en tranen toch iets gevonden. Na het inchecken lekker gegeten en een zwembad gevonden! De entree 10 euro p/p, dat was wel even slikken voor ons als backpackers pinnen maar het koude water riep ons;-) Wij konden deze zwoele zomerstem dan ook niet weerstaan en hebben het het lekker van genomen! Heerlijk rustig aan gedaan en genoten van het mooie weer want 35 graden is toch niet niks. De volgende dag hebben we geschoten op een shooting range. James Bond was er niks bij zei de man van daar.

10-11 Vang Vieng. Dit was de eerste keer dat wij direct begrepen waarom alle mensen positief waren over Laos. Het zuiden was leuk maar viel een klein beetje tegen, maar hier in Vang Vieng is het prachtig. Zoveel moois hebben wij nog niet gezien. De natuur hier is echt super mooi! (Dit klinkt suf maar geloof ons!) Vang Vieng telt veel backpackers en de meeste komen hier maar voor één ding; tuben. Dat houdt in dat je in een vrachtwagen-binnenband de rivier afgaat, en dat je om de 100 meter een bar aan de kant hebt staan waar je keihard en goedkoop kan zuipen. De meeste mensen gaan dus meteen na het ontbijt die kant op en staan de hele dag in die barretjes. Het eerste drankje was om 12.00 uur dan ook een feit (moijito voor Jane en 1 pilsje voor Tarzan). De tweede bar werdt al weer interessanter met heerlijke buckets! De benodigdheden lao lao whiskey, cola em redbull. Welgeteld 15.000 kip (1,5 euro). Dan hoeven wij denk ik al niet meer te vertellen waar het mis ging. Naast de lekkere drankjes hebben we gretig gebruik gemaakt van de Swing --> al zwierend als heuse Tarzannen en Janes boven het water aan een soort liaan/trapeze hangen en je vervolgens van enkele meters hoog in het water laten vallen (of beter gezegd neerstorten als een bakvis op het droge). Keep in mind: ogen, neus en mond dicht en benen bij elkaar! Tuben in Vang Vieng; We zijn eraan verslingerd;-) Alleen het laatste stuk was langer dan verwacht, toen de zon achter de bergen verdwenen was, was onze stoere Jane haast niet meer te herkennen. Haar eens zo mooie roze lipjes waren zo donker als de nacht;-) Ons meisje had het koud. We hebben het allerlaatste stuk dan ook maar een tuk tuk gepakt en het woeste water gelaten voor wat het was. Het was wel echt gaaf om te doen en een aanrader voor jong en oud.

De volgende dag had ik behoorlijk veel last van een kater. Tarzan had nergens last van en stond om 07.00u in de morgen weer te springen naast ons bed. Jane had last van opstartproblemen;-) Terwijl Ton een scooter huurde en stond te onderhandelen (zweten)over de prijs heb ik me nog een keer of 30 nergens druk om gemaakt. (In bed!) Die dag rustig rond gereden en veel mooie dingen gezien! Kilometers aan rijstvelden, autentieke dorpjes en tot slot; De Blue Lagoon! Zelfs hier heeft Ton bewezen dat jij een echte Tarzen in hart en nieren is;-) (zie foto!)

Tot de volgende keer!! Doei liefs kus van ons!

• 14 November 2010 - 17:37

Gerard En Angela:

Oh wat zien jullie er verliefd uit op die foto's!! Kei leuk!
    Genieten doen jullie wel zo te lezen! Ook leuk om al die herkenbare dingen en plaatsen te lezen.. Krijg weer heimwee :-(

Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal!

Heel veel plezier nog!

Dikke kus van ons

• 14 November 2010 - 18:50

Linda:

LEUK,LEUK,LEUK!!!!
    Kei verdiend dat jullie het zooo fijn hebben! Ga zo door! Jes kei fijn dat je weer ter been bent.En mijn complimenten dat jullie de site zo goed bij houden!!

Dikke kus Linda

• 14 November 2010 - 19:01

Fam Hellings:

Heeeee Ton en Jessica!

Echt kei leuk die verhalen!
    Super mooie foto's!

Jessica, je mag wel zo'n kindje voor ons meenemen hoor;) haha

Nog lekker genieten!
    Echt super! :D

Liefs Jan - Bea - Tim - Lieske & Femke

• 14 November 2010 - 19:35

Remco En Loraine:

Wat een leuk verhaal. En mooie fotos ook, ziet er allemaal weer super uit. We herkennen veel uit jullie verhalen, lekker dronken op de boot en op het eind bevroren en n t donker haha.
    Geniet van de buckets en elkaar.

xxx

• 14 November 2010 - 19:43

Remy:

Hey schatten,

relaxt verhaal weer. Ik word wel een beetje jaloers als ik al jullie geweldige verhalen lees. Maar het is jullie van harte gegund.

Geniet er nog van!!

Groetjes,
    Remy

• 14 November 2010 - 21:08

Gijs:

Wow, wat een avonturen! Olifanten en dolfijnen zijn cool.
    Haha die kerel met die scooter gaan jullie nooit meer vergeten.
    Veel plezier in de zon! Mis jullie!

Enjoy!
    Groetjes uit de herfst

• 15 November 2010 - 10:09

Joey En Milou:

Wat weer een heerlijk verhaal! Echt leuk dat jullie het allemaal zo goed bij houden, is straks ook voor jullie zelf leuk om weer terug te lezen! Geniet samen van de mooie dingen en zeker van de ZON!

heel veel liefs van ons!

• 15 November 2010 - 14:06

Susan:

Klinkt super hoor!!! Nu gelukkig wat minder jaloers nu ik zelf weer aan de andere kant van de wereld zit!! Maar blij om te horen dat het daar nog helemaal goed gaat! Om nogmaals te zeggen dat jullie ervan moeten genieten is geloof ik overbodig, want dat doen jullie echt wel! Knuffel vanuit Colombia!

• 15 November 2010 - 17:57

Rob En Mo:

Heej Ton en Jessica!

Wooowwww.... echt super mooi verhaal en de foto's maken het helemaal af.
    Kei leuk dat jullie wilde dolfijnen hebben gezien!

Geniet ervan en heel veel liefs van ons!

• 15 November 2010 - 20:20

Marlon:

Hi tarzan & jane!!

Beloofd = beloofd,dus hier weer even een reactie van mij! ;-)

Super om te lezen dat jullie het zo goed naar je zin hebben!En fijn dat het zo goed met jullie tweetjes gaat!

Hier in schijndel as usual,niets te beleven!Ben ook echt aan het aftellen voor mijn reisje naar Nieuw-zeeland!

Dikke kus voor jullie,tot het volgende verhaal of mail!

• 16 November 2010 - 13:41

Erie:

Hee Ton, bedankt voor je mail; hij is goed aangekomen hier! (6 x zelfs!!)
    Bedankt voor weer een prachtig verslag. Lekker lang dus ideaal om onder werktijd te lezen. ;)
    groetjes.

• 17 November 2010 - 12:59

Mees:

Woensdag 17 nov. 14.00 uur.
    Hoi lieve baasjes van me.
    Jullie hebben het wel al gehoord hè, dat ik met plassen mijn pootje al optil, nu heb ik me deze week al twee keer vergist, ik tilde mijn pootje ook op toen ik moest poepen, niet zo leuk, ik zal in het vervolg beter op moeten letten.
    Zodat jullie je niet hoeven te schamen als jullie mij straks weer uit gaan laten.
    Ik hou van jullie, tot kijks !!!!!!!!!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 19 November 2010 - 00:12

Joeri:

Ha Ton en Jessica,

Mooi dat jullie het zo leuk hebben. Mooie foto's en leuke verhalen. Veel plezier nog.

Gr
    Joeri

• 23 November 2010 - 10:36

Ruud En Chantal:

Hey vriendjes,

Ziet er echt super chill uit! Maar goed dat Jes die humongous zonnebril tijdens het tuben bij had om die kleine zatte oogjes te verbergen. Anders had ze met der kleine spleetoogjes oogjes daar wat minder opgevallen. Al zal ze genoeg worden nagekeken, want blond blijft apart voor onze kleine vrienden.

Nog veel plezier en geniet ervan!

Knuffels,

Ruud en Chantal

• 23 November 2010 - 14:16

Den Bosch.:

Wij missen jou!! Met ons drietjes gaat het goed;-) Tot mails. Kus

• 23 November 2010 - 14:18

Peter:

Wat een avotuur! Heel leuk om je op msn gesproken te hebben. have fun bij de gibbon x. x

• 25 November 2010 - 18:45

Ans En Rien:

Hai Jessica en Ton wat een prachtige reis en mooie foto's.Geniet er maar lekker van, zo te zien doen jullie dat ook. Geweldig gewoon!...Lieve groetjes van ons allemaal
    de van Berkeltjes

• 26 November 2010 - 07:52

Den Bosch:

Brrr wa is t hier kkoud zeg ik wou da k daar bij jullie was

• 27 November 2010 - 18:35

Leo En Jolande:

Nou Ton en Jessica wat een mooie verhalen kunnen jullie schrijven écht lachen hoor!!!!!!!!
    fijn Jes dat het met jou ook weer beter gaat, maar ja dat kan ook nie anders met zo'n goeie verpleger natuuuurlijk!
    wij kijken uit naar jullie volgende verhaal HELEMAAL TOP.
    o, ja Ton jullie pap en mam waren vorige week nog hier op visite hij had het goed vol gehouden tot ongveer 1.00 uur en hebben gezellig gekletst en véél gelachen, was weer een gezellig avondje.
    nou de groetjes en wij wachten vol spanning op jullie volgende belevingen.

groetjes Jolande en Leo

o, ja Leo kwam vannacht nog vrienden van je tegen die laggen op de grond zooooooooooo zat! haha konden niet meer op hun benen staan.
    behalve Daan geloof ik die nog wel.

• 02 December 2010 - 21:36

Rachel En Mari:

Hallo Ton en Jessica,

Ook jullie maken mooie dingen mee, net als lorainne en remco. Ben gewoon kei jaloers. Op een olifant rijden, lekker swingen in een boom en dan die lieve kindjes (nee, jessica, die kun je niet meenemen) Wat is het er prachtig.
    Ik zou zeggen, geniet er nog maar lekker van.

Groetjes en een dikke kus en knuffel van Mari en Rachel

• 06 December 2010 - 17:13

Dennis En Scooter:

Super leuke foto's we zullen vanaf nu meer kijken. Nog veel plezier,

de groetjes.

• 08 December 2010 - 04:13

Marc:

Heel leuk luitjes om dit te lezen!! Toffe tijd nog en hopelijk komen we elkaar nog ooit tegen!

• 09 December 2010 - 11:02

Susan:

Ha lekker stel! Denk dat het wel weer tijd is voor een update??? Wil wel weer lekker wegdromen bij een leuk verhaal, nu ik hier weer in de sneeuw zit.. Liefs!

• 10 December 2010 - 03:58

Nicole:

Net wakker en klaar om strakjes te gaan werken. Nog genoeg tijd over om jullie "nieuwe" verhaal weer te lezen;-) Helaas staat er nog geen nieuw verhaal haha. Ik vind persoonlijk dat het er weer tijd voor is! Kus

• 10 December 2010 - 06:39

Mees:

vrijdag, 10 dec. 7.10 uur.
    Kwispel, kwispel, kwispel.
    Wat fijn dat ik jullie weer even heb gehoord.
    Mijn tijdelijke pleegouders zeggen wel dat ik op het scherm moet kijken,maar ik zou echt niet weten waar.
    Die heerlijke stemmen van jullie hoor ik wel, dat is genieten!!!!!!!!
    Vorige week heb ik hier lekker in de sneeuw gespeeld, met mijn neus helemaal onder de sneeuw door, als een echte speurhond, dat was reuzefijn.
    Als ik dan weer mee naar binnen ging, werd ik met een oude handdoek helemaal afgedroogd, omdat ik anders de boel te nat en te vies maakte.
    Ja, kleinigheidjes blijf je houden hè.
    Ik heb wel het gevoel dat het begint af te tellen nu, dat het niet al te lang meer duurt voordat ik jullie weer zie.
    Tot horens en maak er nog wat van, de laatste weekjes samen daar in dat verre land.
    Heel veel pootjes, kwispeltjes, likjes en al wat jullie leuk vinden.
    Ik hou van jullie XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Mees.

• 11 December 2010 - 05:09

Johan:

Reizigers.

Na het lezen van jullie verhaal rest er mij maar 1 vraag.
    Hebben jullie het echt zo leuk of is dit een (geslaagde) poging
    om alle hardwerkende mensen in het oh zo koude schijndel
    Jaloers te maken;-) ??

Geniet ervan samen.
    Gr Johan.

• 12 December 2010 - 12:51

Kimberly:

Jullie doen toch wel gave dingen hoor.
    Jullie gaan ook zo vlug. Deze keer zitten jullie in het ene land, een verhaaltje verder zijn jullie ook weer kilomters verder. Blijf vooral veel foto's maken :), geeft een mooi beeld bij het verhaal.

Kuzz